"Без прагнення до наукової роботи вчитель неминуче потрапляє в полон трьох педагогічних демонів: механічності, рутинності, банальності"
( А. Дістерверг)
Технологія розвиваючого навчання на уроках хімії
Підвищення інтелектуального потенціалу нації і розвиток творчої особистості є однією з найактуальніших цілей освіти. Необхідність формування
особистості, яка володіє творчими уміннями, здібностями вирішувати нестандартні завдання, є на сьогодні замовленням суспільства, тому одним з основних завдань української школи є виховання
творчої особистості учня. З цією метою мають бути створені максимально сприятливі умови для прояву та розвитку здібностей і таланту дитини, для самовизначення і самореалізації.
Розгляд терміну « розвиваюче навчання» передбачає ,передусім, вивчення проблеми співвідношення навчання та розвитку, яка завжди була
однією з стрижневих проблем педагогіки. На різних історичних етапах її рішення змінювалося, що обумовлено зміною методологічних установ, появою нових трактувань розуміння сутності розвитку
особистості та самого процесу навчання, переосмисленням ролі останнього в цьому розвитку.
Ця тема актуальна в педагогіці і зараз., так як вона має на увазі пошук наукових основ навчання, де визнавались би індивідуальні можливості кожної дитини та їх зміни у процесі навчання. Особливо
актуальним для вчителів є відповідна організація навчальної діяльності учнів і формування їх вміння вчитися.
Без уміння творчо мислити жодна технологія навчання не буде ефективною.
Головною метою розвиваючого навчання є формування активного, самостійного творчого мислення учня і на цій основі поступового переходу в самостійне навчання.
Завдання розвиваючого навчання :
Формування особистості з:
* Гнучким розумом;
* Розвиненими потребами до подальшого пізнання та самостійних дій;
* Певними навичками та творчими здібностями.
Розвиваюче навчання – основа формування творчої особистості, а в подальшому – креативної, яка має внутрішні передумови , що забезпечують її творчу активність, тобто не стимульовану зовнішніми факторами.
Модель розвиваючого навчання розрахована на вдосконалення розумових процесів з урахуванням можливостей кожної дитини.
В своїй роботі я працюю саме над розвитком логічного мислення учнів, творчих здібностей, умінням критично мислити. Всі ці завдання я реалізовую шляхом використання елементів розвиваючого навчання
на уроках хімії. Специфіка предмету хімія створює найбільш широкі можливості для цілеспрямованого формування не тільки
практичних , але й інтелектуальних умінь для досягнення тих навчально–виховних цілей ,які постають перед сучасною школою.
Розвиток творчого, логічного мислення учнів на уроках
хімії забезпечується обґрунтованим поєднанням традиційних і активних методів навчання, ефективного підбору змісту навчального матеріалу, широкого використання
проблемної ситуації з опорою на зону найближчого розвитку учнів, створення емоційно-доброзичливої пошукової атмосфери.
На уроках хімії практикую різні прийоми, щоб формувати в дітей критичне
та логічне, творче мислення. Для цього використовую цікаві задачі та задачі-жарти, хімічні головоломки та ребуси, які формують в дітей критичне та логічне мислення, творчу уяву. В роботі використовую інноваційні форми
занять: бінарні проблемні уроки, інсценування, інтерактивні уроки, тощо. Інноваційні методи сприяють більш високому рівню засвоєння матеріалу учнями.
Під час проведення нестандартних уроків спостерігається велика зацікавленість учнів, вони активні, збуджені,
працюють із задоволенням. Досвід роботи показує, що для поліпшення розуміння, закріплення та відтворення інформації доцільно проводити такі уроки як: урок-змагання; урок-вікторина, урок- "круглий
стіл”; урок-гра, інтегровані уроки та ін.
Завдання з розвиваючого навчання, які я використовую у своїй роботі на уроках хімії:
-новинки хімічної науки (учні самі готують повідомлення)
- хвилинки-цікавинки «Чи знаєте ви, що?»
- хімічні загадки;
- хімічні ігри;
- цікаві експерименти
( далі текст при скачуванні)
Контрольна робота №1
ТЕМА. Кількість речовини. Розрахунки
за хімічними формулами.
І варіант
І рівень
1.1 Скільки атомів міститься у фосфорі (Р) кількістю речовини
0,2моль?
1.2 Маса залізної деталі – 11,2 г. Яку кількість речовини становить така маса заліза?
1.3 Яку масу матиме сірка кількістю речовини 0,15моль?
1.4 У скільки разів водень легший за повітря, кисень важчий за водень?
1.5 Скільки моль становить 1,12л кисню? 3,36л водню?
1.6 Вибрати відповідь, яка розкриває зміст закону Авогадро і визначає, що в рівних об’ємах різних газів за однакових умов міститься:
А) 6,02 ∙ 1023молекул;
Б) 22,4л речовини;
В) однакова кількість молекул;
Г) різна кількість молекул.
ІІ рівень
2.1 Де більше молекул: в 3г сульфатної кислоти(H2SO4) чи в 3г
ортофосфатної кислоти (H3PO4)? Відповідь підтвердити
необхідними розрахунками.
2.2 Яка кількість речовини міститься в 19,6г нітратної кислоти
(HNO3)?
2.3 Яку масу має натрій карбонат (Na2CO3) кількістю речовини
2,25 моль?
2.4 Який об’єм займає водень масою 4г?
2.5 Обчислити молярну масу газоподібної речовини,
відносна густина якої за киснем 1,375.
2.6 Вибрати молярну масу Н3ВО3(в г/моль)
1) 98
2) 62
3) 28
4) 60
ІІІ рівень
Контрольна робота №1
ТЕМА: Початкові хімічні поняття
І варіант
І рівень
1.1 Вказати назви чистих речовин: цинк, пластмаса, азот, сталь.
1.2 Вибрати формули простих речовин:Na2CO3 H2 NH3 O2 O3 K
1.3 Встановіть відповідність між назвами хімічних елементів і назвами простих речовин металів:
1) мідь а) Станум (Sn)
2) залізо б) Меркурій (Hg)
3) срібло в) Капрум (Cu)
4) олово г) Ферум (Fe)
5) ртуть д) Аргентум (Аg)
1.4 Напишіть хімічні формули, що читаються так:
а)аш-два-ес-о-чотири
б)купрум-хлор-два
в) хлор-два
г)натрій-два-це-о-три
1.5 Визначити валентність елемента, що сполучений з Оксигеном або Гідрогеном, і записати її над знаком елемента:
NO2 Cl2O PH3 CO BaO
1.6 Знаючи валентність елементів, написати формули їх сполук:
ІІІ І ІІ ІІ ІІ І ІІ І І ІІ
P Cl Zn O CaCl Mg Br Ag O
ІІ рівень
2.1 Заповнити порожні клітинки в таблиці
Хімічний елемент |
Порядковий номер |
Відносна атомна маса |
|||
Знак |
Вимова
|
Назва |
Метал чи неметал |
||
АІ |
|
|
|
|
|
|
ec |
|
|
|
|
|
|
Карбон |
|
|
|
|
|
|
|
20 |
|
|
|
|
|
|
35,5 |
2.2 Що легше: два атоми оксисену чи три атоми Нітрогену?
2.3 Встановити відповідність між відносною атомною масою та хімічною формулою:
1) H2S a)85
2) NaNO3 б) 98
3) Ca(OH)2 в) 34
г) 74
2.4 Що означають такі записи?
3O2 ………………………………………………… кисню
5N ..……………………………………………… Нітрогену
2H2O ………………………………………………… води
NH3 …………………………………………………. Аміаку
Хімічний диктант
Тема: « Розчини»
І рівень
-при розчиненні теплота поглинається
-при розчиненні теплота виділяється
-виділення чи поглинання теплоти залежить від
речовини, яка розчиняється
-при розчиненні тепловий ефект відсутній
-вміст речовини в розчині дуже високий
-вміст речовини в розчині дуже низький
-розчин, у який додали води
-розчин, у який уже неможливо додати води
-неелектроліти – цн речовини, які……….
-електроліти – це речовини, які…………..
-метали до електролітів………………………
-електролітична дисоціація – це процес…….
ІІ рівень
підкреслювати не потрібно:
натрій сульфат, залізо, нітратна кислота, сульфідна кислота, бромідна кислота,
ферум(ІІІ) оксид, калій гідроксид
-натрій сульфат +2 та -1
-калій фосфат +1 та -2
-магній сульфат +1 та -3
-кальцій хлорид +2 та -2
+2 та -3
ІІІ рівень
-у молекулах електролітів хімічний зв’язок…..
-при дисоціації кислот утворюються…………….
-розчинність газів залежить від……………………
-теорію електролітичної дисоціації сформулював……………………………………